Sverige har fått sin första klimatsmarta ligninväg asfalterad
Publicerat 12 augusti, 2020
Under sommaren har Sverige fått sin allra första asfaltsväg innehållande lignin. Skogsråvaran, som minskar den fossila mängden i asfalten, bidrar till mindre koldioxidutsläpp samt mindre spridning av mikroplaster i naturen.
Under sommaren har Peab asfalterat en väg i Sundsvall innehållande lignin. Det är det material som binder samman växters celler och ger dem styrka.
Vägen trafikeras dagligen av 8 000 till 10 000 bilar.
Ersätter tung oljeprodukt
I regel består asfalt av sten och bitumen som är en tung oljeprodukt. Den utgör omkring sex procent av asfaltens vikt.
Med tanke på att Sverige årligen tillverkar mellan fem till sju miljoner ton asfalt, enligt Asfaltskolan, finns det mycket att vinna ur ett miljöperspektiv genom att minska mängden bitumen.
Ett sätt att göra det på är med hjälp av lignin. Än går det inte att ersätta all bitumen till fossilfria material, men det går att minska mängden.
I Holland har man redan testat att använda sig av lignin. Dock på mindre vägar. Och nu är det Sveriges tur.
Vägen som asfalterats i Sundsvall är resultatet av ett projekt mellan Peab Asfalt och tio andra internationella partners.
– Att vi nu får möjlighet att utföra fullskaleförsök är viktigt för att utvärdera om de fördelar vi ser i labbförsöken även uppnås i verkligheten. Förutom ligninets miljömässiga fördelar räknar vi också med en positiv klimateffekt av att biomassa binds in i asfalten. De tekniska fördelar vi förväntar oss med lignin är främst bättre beständighet och ökat motstånd mot belastningsskador, säger Peab Asfalts innovationsstrateg Mats Wendel, i ett pressmeddelande.